Nationale Denktank #2, Expertforum

cqdgvqbwiae9snw

Wat ik persoonlijk heel erg leuk vind aan het zijn van een expertdeelnemer in de nationale denktank is dat je ondanks dat je niet heel veel hoeft te doen, toch heel erg betrokken blijft bij het onderzoek. Een paar dagen geleden was dan ook het expertforum. Hier waren de expertdeelnemers meer dan welkom. 

Het expertforum houdt eigenlijk in dat de tot nu toe bedachte problemen en oplossingen worden voorgelegd aan de aanwezige experts en dat zij hier een weerwoord of advies op kunnen geven.

Het belangrijke hiervan is, is dat we kunnen peilen in hoeverre de oplossingen nut hebben voor de maatschappij. Dit is ook best spannend, want als ze experts het helemaal niks vinden, ben je weer terug bij af !

Afgelopen donderdag was het expertforum. Het begon met een vrij schokkende en inspirerende presentatie die gehouden werd door 1 expert deelnemer en 1 traditionele deelnemer. Ik vind het behoorlijk schokkend om te horen dat er in 2026 een enorm leraren tekort is. Hier spreken we niet over een paar, maar over duizenden leraren. Zelf merk ik dit probleem nu al. Zo heb ik 1 docent voor 3 verschillende vakken. Is vakkennis dan helemaal niet meer belangrijk? Hier geloof ik niet in. Hoe kun je een motiverende leraar zijn als je niet eens specialisme hebt in 1 vak? En waarom spelen deze problemen? Maar waar we beter over na kunnen denken: hoe kunnen we dit oplossen?

Omdat de oplossingen uitermate belangrijk zijn, hebben we daar een groot deel van de dag aan gewijd. Dit werd gedaan door middel van break out sessies. Break out sessies houden in dat je met een groep van ongeveer 10 mensen gaat praten over een bepaalde stelling. Ik had het onderwerp verbondenheid. Hoe houd je de student verbonden met de school, met de klas, en willen studenten ook zo verbonden zijn als ons ideale beeld ? Een goed moment om daarover te discussiëren.

Veel wijzer ben ik er eerlijk gezegd niet van geworden, sterker nog, het is alleen maar vager geworden ! Maar dit is geen heel groot probleem. We hebben namelijk veel verschillende invloeden en meningen gekregen van buitenaf. Dit is heel erg belangrijk, maar vooral heel interessant om te horen. Het feit dat iedereen het probleem anders interpreteerd is heel interessant. Zeker iets waar we veel mee kunnen.

Deze dag heeft zeker iets opgeleverd. Mensen hebben interessante meningen gegeven die relevant zijn voor het onderzoek.

Wat vinden jullie van het huidige beroepsonderwijs?

Misschien vind je dit ook leuk