Lustrumreis Cambodja

Wat was dit een gave ervaring. Nadat we jaren naar de lustrumreis hadden uitgekeken was het moment eindelijk daar. 17 april vertrokken we allemaal met onze backpacks naar Schiphol. Nog steeds geen idee waar we het einde van de dag zouden slapen.

De benodigde koffietjes werden gehaald en we liepen naar het punt waar we zouden verzamelen. We waren allemaal natuurlijk best nerveus. Waar zouden we heen gaan? Opeens hoorden we keihard: ”Kijk op je telefoon!”. En daar stond hij dan, het onthullende filmpje waar we al die jaren naar uit hadden gekeken. Het filmpje waarin de locatie van onze reis bekend werd gemaakt.

‘3..2..1.. Cambodja!’ stond er op ons scherm. We sprongen allemaal een gat in de lucht van blijdschap en toch ook een beetje opluchting. Het is toch best spannend namelijk om niet te weten waar je heen gaat. Voor heel veel mensen was dit een grote verrassing. Persoonlijk was ik er namelijk al een half jaar heilig van overtuigd dat we toch echt naar Zuid-Amerika zouden gaan. Maar Cambodja, gaaf!!

Lustrumreis Marquis Schiphol

Toen we de lange reis van 18 uur naar Cambodja hadden overleefd, was het tijd om onze gids te ontmoeten: Mr. Lyn. Hij was een schattig Cambodjaans mannetje die ons de komende twee weken op sleeptouw zou nemen. Hij was veel kleiner dan de gemiddelde Marquizin die mee was, dus hij keek zijn ogen uit. Daarna stapten we de bus in op weg naar ons eerste hotel.

Het eerste hotel was meer dan we ooit konden dromen. Niemand had namelijk verwacht dat het zo’n mooi hotel was. Na de lange reis hadden we allemaal intens veel behoefte aan een plons in het zwembad. Het zwembad was omringd door palmbomen. We bestelden een drankje en hebben de rest van de dag lekker aan het zwembad gelegen.

Dag 2:

De volgende dag was het tijd om een bezoekje te brengen aan het grootste religieuze tempelcomplex van de wereld: Angkor Wat. Een tempelcomplex van 300 km2 (!). We begonnen met 3 ‘kleinere’ tempels. Ze hadden allemaal wat bijzonders. De tweede tempel die we bezochten was vergroeid door bomen. Deze tempel is ook gebruikt in de film van de Tomb Raider.

Na het bezoeken van de ‘kleinere’ tempels bezochten we de grootste tempel ter wereld. Angkor Wat Bo. Dit vond ik zelf ook de mooiste tempel. Maar dat kan ook bijna niet anders, want deze tempel is een van de 7 wereldwonderen.

Angkor Wat Bo

Dag 3:

We zijn met de tuk tuk naar de lokale markt gereden. Een markt waarop ik mijn ogen uit heb gekeken, mijn neus heb dichtgeknepen en waarop de ene na de andere verbazing naar voren kwam. Cambodja is een erg arm land. Dit was dan ook meer dan terug te zien op de lokale markt. Vis, vlees en verschillende groenten lagen namelijk vol in de zon te rotten totdat ze een nieuwe eigenaar kregen. Mensen kochten het nog ook! In dit opzicht zijn wij Nederlanders best wel verwend met vlees in de koeling en een Albert Heijn op elke hoek. Het cultuurverschil is dan ook heel erg verschillend dan bij ons. Op sommige momenten schrok ik daar ook wel een beetje van. We zijn dat natuurlijk in Nederland helemaal niet op zo’n manier gewend.

Na de lokale markt zijn we doorgereden naar de toeristische markt. Ik kocht een luchtige lange broek en wat souvenirs. Daarna hebben we heerlijk geluncht in een super leuk zaakje op de hoek van de straat. Hier bestelde ik een club sandwich en een watermelon lime juice. Heerlijk!

De dag zijn we geëindigd met een heerlijke massage en een plons in het zwembad.

Dag 4:

Het klinkt nogal dramatisch, maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan. We gingen namelijk naar de volgende stop, Kratie. Hiervoor moesten we 10 uur reizen met de bus. De busreis werd gelukkig wel gebroken met een tempelbezoek waardoor de reis heel erg meeviel. Na de busreis zijn we ingecheckt in een gaaf hotel met uitzicht over de Mekong rivier. Ook hebben we geborreld en zijn we weer uit eten geweest.

Dag 5:

We stonden vroeg op voor het ontbijt, want we gingen deze dag Dolfijnen spotten op de Mekong rivier. We stapten in de bus die ons naar de typische blauw gele boten vervoerde. We hebben zeker wel een stuk of 15 dolfijnen gezien. Het waren wel hele bijzondere dolfijnen, want ze hadden geen neus. Maar dat mag zeker de pret niet drukken want ze waren nog steeds prachtig om te zien. Helaas hebben we ze niet op de foto gekregen want ze sprongen heel snel. Wel een mooie foto van de boot kunnen maken!

Na de boottocht was het tijd voor de jungle. Iets waar ik heel erg tegenop keek, maar ook wel weer zin in had. Ik keek er tegenop omdat we een nacht in een hangmat moesten slapen midden in de jungle. Niet dat ik zo’n luxepoes ben en dat zo erg vind, maar ik ben heel erg bang voor spinnen. Gewoon bang dat er een dik beest met lange harige poten op me zou kruipen. Dat idee stond me niet zo aan. Aan de andere kant zag ik dat ook als een uitdaging.

Eenmaal aangekomen in de jungle kwam de LuCo nog met een andere gave verrassing. Ze vertelden namelijk dat we de volgende dag naar de jungle zouden vertrekken om olifanten te wassen bij een waterval. Alleen van het idee werd ik al gelukkig. Ik vind olifanten namelijk zulke bijzondere beesten. In de avond hebben we lekker op zijn westers pizza gegeten en spelletjes gespeeld.

Dag 6:

Tijd voor de jungle! We stonden weer vroeg op om onze spullen te pakken. Spullen voor de olifanten, maar ook voor onze hangmatovernachting in de jungle. We werden opgehaald met Jeeps waar we achterin konden zitten.

Na de geweldige bumpy ride, kwamen we aan in de jungle. Het was nog een klein stukje lopen naar de hut waar we uitleg zouden krijgen over het olifanten reservaat.

Het olifantenreservaat is een organisatie wat olifanten koopt om ze vrij rond te laten lopen in de jungle. Veel instanties leasen (!) een olifant. Dit vond ik een best heftige vergelijking. Auto’s lease je namelijk ook. Ze leasen de olifanten zodat toeristen erop kunnen rijden. Dat gebeurd niet in het olifantenreservaat. Ze hebben namelijk ook een olifant gekocht die zijn ruggenwervel had gebroken door het bamboezitje. Dit heb ik ooit wel in Thailand gedaan, maar toen ik dit verhaal hoorde denk ik niet dat ik dat ooit nog ga doen. Puur voor het belang van die olifanten. Maar goed, de werknemers van het reservaat geven elke dag rond dezelfde tijd en op dezelfde plek bananen aan olifanten. Zo maken ze het mogelijk voor toeristen om op een verantwoorde manier wilde olifanten te zien.

Ik vond het een super gave ervaring om een wilde olifant van zo dichtbij te zien. We hebben er 3 kunnen bekijken.

Na het voeren gingen we naar de waterval om de olifanten ook daadwerkelijk te wassen. We hebben eerst lekker gezwommen tot de eerste olifant kwam. Hij liep zonder aarzeling gewoon dat water in om onze meegebrachte bananen op te eten. We hadden een soort bezem schrobber en emmers mee om zijn huid te wassen. We moesten hem wel afleiden met bananen zodat hij geen rare bewegingen zou maken. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat dat beest ineens op je teen gaat staan. Geloof mij, dan ben je niet blij.

De tweede olifant gaf ons ongeveer 20 centimeter stank voor dank. Hij had namelijk in het water gepoept. Ik had het eerst niet door totdat er ineens een olifanten drol door mijn benen heen dreef. We kwamen niet meer bij van het lachen.

Na het wassen was het tijd om te vertrekken naar de hangmatten. Na het zien van een aantal spinnen en een paar paniekaanvallen later zipte ik de klamboe van mijn hangmat dicht en probeerde te slapen. Het lag best lekker, alleen het idee alleen al dat er een spin van 10 centimeter boven mijn hoofd kroop zorgde ervoor dat mijn ogen de rest van de nacht niet meer dicht gingen. Maar goed, been there, done that. Wel vet dat we het hebben gedaan.

Dag 7:

Het was tijd om op te staan en te ontbijten. Ze hadden American pancakes voor ons gemaakt met Nutella en banaan. Ik moet zeggen dat er veel vervelendere ontbijtjes bestaan. Wat een verwennerij!

Toen was het tijd voor de Jungle Hike. Je had de keuze om een hike van 18 kilometer te maken of de kortere hike van (wij dachten eerst 10 maar bleek achteraf wat langer) 15 km te maken. Ik heb de hike van 15 km gedaan. Het was een heel gaaf om te doen, en om de jungle van nog dichterbij te bekijken.

Een paar bloedzuigers en insectensteken verder kwamen we aan bij de waterval die we gingen bezoeken. Achter de waterval was een heel mooi plekje waar we hebben geluncht. We hadden allemaal een bakje rijst meegekregen en onze gids liep de hele hike met een zakje soep voor over de rijst. Dit aten we uit zelfgekapte bamboe.

Toen we klaar waren met de hike was het een hele overwinning. Dat biertje hadden we zeker wel verdient!

Dag 8:

Tijd om te vertrekken naar de hoofdstad van Cambodja: Phnom Penh. Een busreis van 8 uur. Toen we aankwamen was het al donker. We checkten in in het hotel en vertrokken naar een super leuk restaurantje met uitzicht over de stad. Hier hebben we een heerlijk 3 gangenmenu gegeten en cocktails gedronken.

Na het eten zijn we terug gegaan naar het hotel om een duik te nemen in het rooftop zwembad. Hier hebben we uiteraard nog meer cocktails besteld en genoten van het uitzicht.

Dag 9, 10, 11:

Tijd voor onze laatste stop alweer. Een stop waar we lang naar uit hebben gekeken. Het strand! En niet zomaar een strand, we gingen naar een bounty eiland met een van de mooiste stranden ter wereld (bekroond door National Geographic). We moesten nog 4 uur rijden naar de haven waar (alweer) een mooie blauw gele boot op ons stond te wachten.

Toen we daar aankwamen zagen we een wit strand en een helderblauwe zee. We legden aan met de boot en werden hartelijk verwelkomd met een welkomstdrankje. Daarna was het tijd om te relaxen. Het heette niet voor niks ‘Lazy beach’ natuurlijk! De mensen daar waren super vriendelijk en gaven je echt een gevoel alsof je echt welkom was.

Iedereen heeft een beetje zijn eigen plan getrokken deze dagen. We hadden namelijk geen vast programma meer op het eiland. Ook dat vond ik best lekker. Een vast programma is super leuk, maar het is ook fijn om even je eigen ding te doen. We hebben lekker gesnorkeld, geborreld, op het strand gelegen, uitgerust in de hangmatten, foto’s gemaakt en vooral heel erg genoten.

Misschien vind je dit ook leuk